Är tillväxthormonmusklerna permanenta?

augusti 10, 2020 Av Av admin


Hormoner är de viktigaste reglerarna för våra vitala funktioner, inklusive tillväxtprocesser, cellförnyelse, regenerering av skadade vävnader, etc. Tillväxthormon eller somatotropin är ett av de viktigaste hormonerna. Det hjälper till att upprätthålla muskelton hos vuxna. Det antas att somatotropin leder till stimulering av muskeltillväxt. Det ökar effekten av träningen och gör att du kan uppnå en perfekt kropp genom aktiv vävnadsmassa. Detta hormon hjälper kvinnor i kampen för viktminskning. Till skillnad från många andra hormoner som används i sport leder tillväxthormonterapi inte till kränkningar av sexuella funktioner eller virilisering (maskulinisering).

Tillväxthormonets påverkan på bodybuilderens kropp är verkligen fantastiskt. Den huvudsakliga fördelen med tillväxthormonterapi är förbättrad syntes av proteiner. Det resulterar i hypertrofi och muskelhyperplasi. Det vill säga det hjälper till att öka antalet muskelfibrer. En av de uppenbara fördelarna med tillväxthormon är att det hjälper till att stärka eller senor, brosk, ben och bindväv. Faktum är att kroppsbyggare och kraftlyftare hävdar att tillväxthormon hjälper till att skydda dem från skador.
Det är också allmänt känt att höga nivåer av tillväxthormon och anabola steroider kan leda till en stadig framsteg hos idrottare med olika färdighetsnivåer. Syntetisk somatropin är ett läkemedel som framgångsrikt hjälper till att få massa (naturligtvis om din kost innehåller vitaminer och andra kosttillskott som krävs för att öka den totala styrkan).

Tillväxthormon mirakel

  • Hyperplasi (ökning av antalet muskelceller) – det vill säga din massa kommer att förbli densamma efter slutet av tillväxthormonkursen. Din styrka kan växa efter avslutad kurs.
  • Muskelökning och effektiv fettförbränningsprocess. Ett sådant fantastiskt fenomen blir möjligt med detta hormon.
  • Terapi med minimala biverkningar. Tillväxthormon påverkar inte syntesen av könshormoner. Det innebär att tillväxthormonkursen inte kommer att sluta i PCT.

Dessa är några faktorer som stimulerar produktionen av tillväxthormon:

  • Träning, fysisk aktivitet;
  • Sova;
  • Högproteindiet;
  • Låg sockernivå;
  • Ghrelin ökar koncentrationen av somatotropin.

Vad händer efter tillväxthormonkurs?

Om du hela tiden förser din kropp med adekvat träning försöker kroppen anpassa sig och muskelvävnaden växer. Men kom ihåg att din kropp inte behöver hålla stora mängder muskler efter att du har slutat träna. När allt är detta ett extra slöseri med näringsämnen och energi. Därför kommer din kropp att försöka bli av med onödiga komponenter.
Så nu blir det klart att detta är en normal reaktion av kroppen (oavsett metod för att bygga muskelmassa). Dessutom är varje organism en unik biologisk maskin. Därför, som alla vet, är reaktionerna alltid olika: någon kommer att vinna upp till 10 kg, och någon – upp till 15 kg. Således försvinner våra muskelvinster på olika sätt.
Varje idrottare försöker upprätthålla muskelmassa och undvika biverkningar efter kursen. Dessa är de mest grundläggande och huvuduppgifterna som är förknippade med tillväxthormonmuskelvinster.

Hur man förhindrar muskelförlust efter tillväxthormonbehandling

Många idrottare märker att muskeltillväxt är imponerande under anabola steroider. När kursen är klar försvinner en viss mängd massa. Tyvärr är det omöjligt att undvika denna effekt helt, men det finns en chans att bromsa processen.

Tillväxthormonkurs leder till en snabbare återhämtning efter träningspass. Emellertid tenderar naturliga körtlar som är ansvariga för produktion av tillväxthormon att öka hastigheten. Som ett resultat kan idrottare uppleva viss muskelförlust i slutet av kursen. Den förvärvade muskelmassan försvinner oundvikligen oavsett att upprätthålla samma träningsprogram. Därför måste du efter kursens slut tänka på att återställa den normala nivån av hormoner och minska den destruktiva effekten av vissa faktorer.

De vanligaste misstagen efter kursen inkluderar: brist på sömn, brist på näring (idrottaren kräver mer kolhydrater, fetter och proteiner), överdriven fysisk aktivitet. Resultatet kommer att leda till förlust av alla resultat som uppnåtts under kursen.

Hur återställer jag den hormonella balansen och behåller muskelvinster? Processen är ganska lång och besvärlig. Ju fler doser av tillväxthormon eller anabola steroider du använder under kursen, desto svårare blir det att upprätthålla muskelmassa och styrka efter kursen. Ju längre kurs det är, desto svårare blir det att göra utan ett rollback-fenomen. Och därmed, ju lägre doser du använder under kursen, desto mindre vinner du och förlorar.

En enorm mängd kortisol kvar i kroppen efter kursen. Det hämmar muskeltillväxt, vilket innebär att vi på något sätt måste ändra vår fitnessrutin för att undvika denna förstörande effekt. Minskning av fysisk ansträngning efter tillväxthormonkurs: det innebär att vår kropp förlorar förmågan att återhämta sig snabbt, medan intensiv träning leder till muskelnedbrytning.

Det är mycket viktigt att minska antalet träningar per vecka. Tre eller till och med två gånger – här är hur många gånger per vecka du ska träna. Du bör välja högintensivt träningsprogram med kort intensitet. Träningstiden bör inte överstiga 45-60 minuter: detta hjälper till att undvika muskelatrofi. Du måste välja grundövningar och träna varje muskelgrupp bara en gång i veckan. Således är det möjligt att upprätthålla muskelmassa efter kursen. Om du fortsätter att träna precis som du gjorde tidigare kan du förlora det du fick, men också bränna de muskler som du fick innan kursen. Det är ingen fråga om att öka styrka eller muskelmassa, eftersom detta helt enkelt är omöjligt. Huvuduppgiften är att spara det du redan har fått maximalt.

När det gäller resten ska du äta mycket och sova i minst åtta timmar. Det bör noteras att grunden för permanenta muskelvinster inkluderar korrekt och tillräcklig näring. De metabola processerna är så starka under påverkan av tillväxthormon att 3 måltider om dagen inte räcker. 5-6 måltider med högt protein, kolhydrater och fetter ger dig allt du behöver för att påskynda muskeltillväxt under påverkan av tillväxthormon. Du ska äta minst en gång varannan timme. Den dagliga mängden bör innehålla färskt kött, ägg, mejeriprodukter, spannmål, grönsaker.

Vissa idrottare föredrar att använda livsmedelstillsatser. På det här sättet kan du prova arachidonsyra med kreatin. Båda dessa läkemedel är mycket effektiva när det gäller muskelvinster. Faktum är att vissa kroppsbyggare uppnår fantastiska resultat efter att ha tagit dessa två tillskott mellan kurserna. Dessa tillsatser hjälper dig verkligen efter kursen. Tänk inte ens på andra tillskott som säljs i sportbutiker. Det enda undantaget bör omfatta multivitamin- och mineralkomplex. Utan tvekan måste även den mest balanserade dieten ha ytterligare vitaminer och mineraler.

Referenser

  1. https://www.medscape.org/viewarticle/515665
  2. https://web.archive.org/web/20060328121242/
  3. http://www.brandweek.com/bw/news/spotlight/article_display.jsp?vnu_content_id=1002199768
  4. http://www.chicken.org.au/media-releases/
  5. https://science.sciencemag.org/content/125/3253/884